Wil jij een eigen klusbedrijf beginnen? Hier 3 tips!

Heb jij twee rechterhanden en altijd al gedroomd van een eigen klusbedrijf? Of ben jij momenteel in dienst bij een groot klusbedrijf, maar wil je liever voor jezelf beginnen? Die stap is nu dichterbij dan ooit! Het is logisch dat je opkijkt tegen de administratieve rompslomp die bij het opstarten en onderhouden van een eigen bedrijf komt kijken, maar sluit jij je met jouw klusbedrijf aan bij De Klussenier, dan wordt er veel administratief werk uit handen genomen. Lees hier 3 tips voor het starten van een eigen klusbedrijf. 

1. Bepaal wie jouw klanten zijn 

Voer jij het liefst grote, langdurige projecten uit, of werk jij liever voor particuliere klanten waarbij je na een aantal dagen weer klaar bent met de klus? Kies je voor particuliere klanten, dan renoveer en verbouw jij voornamelijk keukens, badkamers, sanitair etc. Het grote voordeel van werken voor particulieren is dat het financiële risico dat je loopt veel kleiner is dan wanneer je aan een groot project werkt. Vooral in tijden van economische crisis loop jij de kans dat al je gewerkte uren voor niks zijn geweest wanneer het project wordt afgebroken of stil wordt gelegd.  

2. Helemaal zelfstandig of onderdeel van een groter geheel? 

Zoals al eerder benoemd kleven er aan het zelfstandig ondernemerschap ook een aantal verplichtingen, zoals de administratie, het opstellen van facturen etc. Ben je hier geen ster in en wil je hier eigenlijk ook geen tijd aan kwijt zijn, dan zou jij je aan kunnen sluiten bij een bouw gerelateerde franchiseorganisatie. Zij nemen veel werk voor je uit handen, of geven je ondersteuning waar nodig. Op die manier ben je zelfstandig ondernemer, maar ben je toch ook onderdeel van een groter geheel. Het beste van beide werelden! 

3. Hoe breng je jouw dienst aan de man? 

Heb jij al een groot netwerk, of kom je net kijken? Een goed netwerk is van groot belang. Je wilt dat je goed vindbaar bent wanneer man op zoek is naar vakmannen zoals jij. Tegenwoordig zijn er allerlei manieren denkbaar waardoor jij jezelf in de kijker kan spelen. Een bekend en toegankelijk medium is facebook. Richt een eigen bedrijfspagina op, maak jezelf zichtbaar door middel van posts en advertenties, en zorg ervoor dat jouw bestaande klanten (goede) reviews voor je achterlaten. Ligt dit ook niet helemaal in jouw straatje, ook dan komt een franchiseorganisatie goed van pas. Zij zetten jouw bedrijf zowel via online als offline marketing kanalen op de kaart!